F2 Racerbåden

 

Artikel kommer snart…

Kørens Udrustning

Link til PDF artikel kommer snart…

Banen Der Køres

Banen er 1.940 meter lang og der køres rundt mod uret. Starten går fra den gule markering af startpontonen over mod musikkens hus, hvor der drejes til venstre og derefter følges banen rundt.

Banen er homologiseret af det internationale racerbåds forbund U.I.M. og er godkendt til 20 stk. startende Formel 2 både.

Aalborg betragtes internationalt som et af de absolut bedste steder at køre racerbådsløb, fordi her er perfekte forhold: Ingen tidevand, strøm og vind af betydning, super publikumsforhold og midt i en forholdsvis stor by med mange tilskuere.

Matchrace Fredag

Match race, som køres fredag eftermiddag/aften køres efter et Cup system, hvor 2 både dyster mod hinanden. Deltagerne er de 12 bedst placerede både i Verdensmesterskabet samt 4 wildcards, der uddeles af ledelsen af racet i Aalborg.

Bådene starter fra Go-Boats plads på den gamle Goliat bro (grøn markering), kører en kort bane ned langs havnekajen på Aalborg siden, gennemfører 2 omgange på banen og den båd der kommer først i mål (den røde linje), går videre til næste runde.

Her er der virkelig mulighed for at komme helt tæt på båndene, når de starter mindre en 15 meter fra kajkanten.

Race format

Selve Grand Prixet køres over 35 omgange

Redningsorganisation

Redningstjenesten på vandet består af 2 teams:

Redningsteamet

Består af 2 specialbåde og deres enestes opgave er at redde køreren hvis der sker en ulykke. Teamet har både læge og paramedicinere med i båndene, ligesom de har specielt fremstillet redningsudstyr til racerbåde.

Teamer der bruges her i Aalborg er ”Impact Resuce Team” og det er et semi-professionelt Ungarnsk redningsteam, der har mere end 20 års erfaring med racerbådsstævner overalt i Europa.

Salvage teamet

Består af 5 både, en stor arbejdsbåd og 4 RIB både. Teamet har 2 opgaver i forbindelse med racet:

Hvis der er sket en ulykke, så rydder teamet op efter Redningsteamet har reddet køreren. Det vil sige de bjærger den forulykkede racerbåd, fjerner evt. rester af den forulykkede racerbåd og bugserer racerbåden ind til kranen i Pit området.

Derudover er Salvage teamet bøjedommere, dvs. de holder øje med om en deltagende racerbåd rammer en af de orange bøjer, da dette udløser straf til den pågældende kører.